کد مطلب:303670 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:161

مدت عمر و تاریخ شهادت حضرت زهرا
مورخان در مورد عمر حضرت زهرا علیهاسلام عقیده های مختلف دارند.

سیدمرتضی در كتاب عیون المعجزات مدت عمر حضرت زهرا علیهاسلام را هیجده سال و دوماه دانسته است ابن شهر آشوب در كتاب مناقب مدت عمر شریف آن حضرت را هیجده سال و هفت ماه نوشته است یكی از محققین علت اختلاف عمر این بانوی بزرگوار را كه بعضی 18 سال و برخی مثل مرحوم كلینی 29 سال و بعضی مثل محمدبن اسحق 28 سال دانسته اند به خاطر اختلاف اخباری است كه درباره حوادث مهم تاریخی رخ داده است یكی از آن وقایع تعمیر خانه كعبه است كه پنج سال قبل از بعثت انجام گرفته و پنج سال بعد از بعثت نیز واقع شده است به همین سبب اختلاف بسیاری از وقایع و رخ دادهای تاریخی در كتب تاریخ است.

آنچه صحیح تر به نظر می رسد ولادت حضرت زهراعلیهاسلام فجر روز جمعه بیستم جمادی الثانیه پنج سال بعد از بعثت واقع شده كه دقیقاً هشت سال قبل از هجرت رسول خدا (ص) به مدینه منوره بوده است و شهادت آن سیده زنان عالمیان اگر بپذیریم كه هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پدر بزرگوارش واقع شده باشد باید سیزدهم جمادی الاولی اتفاق افتاده باشد و اگر بپذیریم كه حضرت زهرا علیهاسلام بعد از رحلت پدر بزرگوارش نودوپنج روز زندگانی كرده باید شهادت آن حضرت در سوم جمادی الاخره سال یازدهم هجری واقع شده باشد. والله العالم و خداوند داناتر است.

قابل ذكر است كه خبر 75 روز زندگانی حضرت زهرا علیهاسلام بعد از رحلت پدر بزرگوارش به نقل ابن شهر آشوب ذكر شده است [1] و خبر 95 روز آن حضرت بعد از رحلت پدر بزرگوارش به نقل مجلسی از كتاب الدرةالطاهره است. [2] .


[1] مناقب ابن شهر آشوب ج 112/2.

[2] فاطمةالزهرا سيدة نساءالعالمين / 447-446.